Ronde van Nederland (2)

Deze zomer fietste ik met Anja in 1.400km de Ronde van Nederland. Vorige week verscheen mijn eerste blog hierover. Nu deel twee.

We zijn op de helft van onze Ronde van Nederland. En die begint met een rustdag. Maar dan ook echt. Rustig ontbijtje, koffie voor de tent, de volgende overnachting boeken. En een wandeling maken. Dat is weer eens wat anders dan 5 uur in het zadel zitten. We lopen een eenvoudige route, waar we wel 4x de weg kwijtraken. Zo zie je maar. Zonder LF-route of knooppunten komen we nergens 😉
De volgende rijden we met een lange afdaling Arnhem in. Ook nu verbazen we ons over de stilte. Maandagochend, 9 uur. We rijden voor Arnhem CS langs en bijna niemand op straat.

Het landschap verandert. De Veluwe maakt plaats voor het rivierenlandschap van Nederrijn en Oude Waal. Ofwel pontjes pakken. Op de pont vertellen we mensen onze plannen. “Oohh, via Nijmegen? Dat zou ik niet doen. Daar is geen doorkomen aan vanwege de Vierdaagse”. Omdat we dit al eerder hoorden, besluiten we de route om te gooien. We ontwijken Nijmegen en dalen via Groesbeek af.

Gelukkig nog wel via de Zevenheuvelenweg en met een paar stevige kuitenbijters. Zo heeft Anja toch haar alternatief voor de Posbank. Zonder te lopen komt ze boven. De bikkel!

Bij Afferden gaan we op zoek naar onze trekkerhut. We stranden midden in het bos. Gelukkig nog wel bereik, dus via Google Maps komen we uiteindelijk na 2 kilometer zandwegen op onze bestemming. In the middle of nowhere! Heb ik die term al eens gebruikt? Nou, we zitten er wéér. Normaal gesproken zijn trekkershutten schoon, maar uit deze muffe zooi en 19 muggen blijf je liever weg. We eten daarom onze maaltijd voor een andere caravan. Totdat een andere fietser aankomt bij “zijn” caravan. Hij heeft honger, dus de deal is snel gemaakt. Hij eet met ons mee en wij mogen nog even blijven zitten 🙂 Gezellig.

De volgende dag dalen verder af langs de Maas. Weer menig pontje gepakt. Altijd leuk, die pontjes.

In Beesel denken we een B&B geboekt te hebben via Bookin.com. Leek een mooie deal. “Hallo, daar zijn we!” Maar de eigenaar is verbaasd. “Ik heb al mijn gasten al binnen”.
Blijkt dat we voor volgende week een kamer geboekt hebben 🙂

Creativiteit kent geen tijd. Dus we kunnen uiteindelijk in het tuinhuisje slapen. Stoelen en tafels aan de kant, matrassen op de grond. 10x beter dan de trekkershut van de nacht ervoor. En ook nog een zwembad in de achtertuin. Top! De eigenaar had ooit een hotel en kookt als de beste. We prikken dus graag een vorkje mee. 3 gangen voor €18,50 waar maak je dat nog mee. In gezelschap van Belgen en Russen zien we langzaam de volle maan te voorschijn komen.

Roermond is ons zuidelijkste punt in onze Ronde. Na een klein uitstapje naar Thorn fietsen we op Nederweert af. Het is inmiddels behoorlijke warm geworden. 35 Graden!

Via Nederweert gaan we naar Best. Geen rivieren meer op weg naar Best. Gelukkig is het ook iets minder warm (29 graden) Nu zijn het vooral heidevelden zoals de Peel, de Somerendse heide en de Strabrechtse heide. Die laatste is echt schitterend. Enorm uitgestrekte heide met paarden, highland cows en schapen. Het is wel flink ploeteren door het mulle zand. Even koppie erbij houden dus om niet te vallen.

Omdat we het niet op grote steden hebben gaan we met een grote boog om Eindhoven heen. In Best hebben we ons nieuwe Vriendenopdefiets adres. Bij ontzettend leuke en actieve ouderen. Ook zij koken voor ons. Aan de vijver met watervalletje en koikarpers komen we helemaal tot rust. Er is duidelijk een klik. Later zitten we met die mensen aan de koffie met sterke drank. En maken de wijn nog even op.
Op weg naar Chaam. Dat ik eigenlijk alleen maar ken van de Acht van Chaam. Die grote wielerronde blijkt de week erop te zijn. De voorspelde onweersbuien blijven weg. Zouden de vele stops van Anja bij de kapeltjes dan toch enig effect hebben gehad? Verder is Chaam denk ik wel de meest saaie plek waar we overnacht hebben.Dan is Woensdrecht een stuk beter. Woensdrecht bereiken we door een tijd langs en soms een stukje over de grens bij België te rijden. Het ligt bij de Brabantse wal. Een opvallende wal in het verder vlakke land. Bij toeval kunnen we op de boerencamping een trekkershut huren. Tussen allemaal oudjes met een hond. Dat dan wel weer.

Zeeland is veel mooier en minder vlak dan ik dacht. We rijden vandaag naar Middelburg. Een kleine 80 km. Er staat nauwelijks wind. Dus dat is boffen. De aardrijkskundeles komt weer helemaal boven. Met de Kreekraksluizen, Kruiningen. Zuid Beveland, Walcheren etc. We rijden continue langs het water. Met een wijds uitzicht naar Zeeuw Vlaanderen.

In Middelburg slapen we in het centrum in een 18 eeuws pand. We kunnen helaas maar 1 nacht reserveren. Dus onze rustdag in Middelburg gaat niet door.     ’s Avonds eten we op een terras waar de zon nog lang op staat. En ’s ochtends nog beetje rond gewandeld op de antiekmarkt en toen op weg naar een nieuwe plek aan de kust. Voor het eerst is er geen plek waar we eigenlijk willen slapen. Het is duidelijk drukker aan de Zeeuwse kust. Gelukkig krijgen we een ander adres in WestKappele. “Westchapel” zeggen de Zeeuwen. Op deze sobere boerencamping ontmoeten 2 gezellige fietsers uit Badhoevedorp.  Tot laat zitten we nog voor de tent te ouwenelen.
De volgende dag weer vroeg uit de veren. Via Noord Beveland en Schouwen Duiveland gaan we naar Goeree Overflakkee. Hupsakee! Weer 75km gefietst! Een mooie route naar Ouddorp. Via oude bossen en de Oosterscheldekering. Een imposant bouwwerkje hoor. Op de middelbare school heb ik hier wel eens een opstel over gemaakt.

Omdat het nog steeds mooi weer is is het druk met toeristen. Gelukkig sjokken wij hier niet tussen naar het strand. Moet er niet aan denken. Op de fiets is het veel koeler.
In Oudorp kamperen we voor een tientje op een grasveldje onder een perenboom. Ik stort me ’s avonds eindelijk op de Zeeuwse mosselen. Ik loop hier al dagenlang tegen Anja over te zeuren. Weliswaar niet in Zeeland. Want Goeree Overflakkee ligt in Zuid Holland. Maar niet minder smakelijk.
We zetten de fiets richting Hoek van Holland. Ik heb nog net een trekkershut kunnen regelen. Gelukkig maar, ze voorspellen geen best weer.  Onderweg komen we onze fietsvrienden uit Badhoevedorp weer tegen. Het is direct weer gezellig. Bij de fastferry naar Hoek van Holland drinken we in een bushokje een ter plekke gemaakt bakkie koffie. Want zo fast bleek die ferry niet. Net voor de miezer in regen overgaat, krijgen wij de sleutel van onze hut overhandigd. What a timing! Gelukkig wordt het in de avond droog en lopen we nog even naar het strand.

Nog maar 2 korte etappes en dan zijn we thuis. Het mooie weer blijft maar komen. We slapen vandaag bij kennissen van Anja van de Franse les. Lekker langs de kust naar Noordwijk. Wind mee! Het is maar 50 km. En we kunnen pas na vieren terecht. Dus we nemen uitgebreid tijd voor koffie met appeltaart bij Kijkduin, de lunch bij Scheveningen en gaan chillen op het strand van Katwijk. In Noordwijk maken we onze laatste foto met de vuurtoren. Je kunt namelijk een oorkonde krijgen van de Ronde van Nederland als je de 6  plekken fotografeert die de organisatie heeft aangegeven. Je moet er uiteraard zelf ook op staan.

Een rare dag vandaag. Gisteren zaten we gezellig aan de BBQ en nu fietsen we langs de Ringvaart onze laatste etappe naar huis. Een korte etappe van nog geen 50km. Weer wind mee!

Even na twaalf uur zijn we thuis. Een mooie ervaring rijker. 1400 km. Nul lekke banden, Tig leuke mensen ontmoet. En slechts één middag echt regen op de fiets. Even uitpuffen op de bank is er niet bij.

Snel brengen we de spullen naar binnen. Het begint te regenen. Hard te regenen. Alweer geluk!

10 gedachtes over “Ronde van Nederland (2)

1. Pingback: Ronde van Nederland (1) – fietsvandekeizer

2. Allebei je blogs gelezen over jullie fietstocht, wat een prachtige ronde zeg en mooi geschreven.

1400 kilometer op de fiets afleggen is niet zomaar iets maar het spreekt ontzettend tot mijn verbeelding! Wie weet, als ik ooit eens tijd heb…

Complimenten, een knappe prestatie!