Hoe haal je sponsorgeld op voor een goed doel?

Een fietsblog waar het eens niet over fietsen gaat. Niet gebruikelijk, maar voor één keer ga ik het toch doen. Ik moet namelijk nog een belofte inlossen van mijn blog van vorige maand. De vraag die ik wil beantwoorden is: Hoe haal je geld op voor een goed doel? Vaak makkelijker gezegd, dan gedaan. Zeker omdat de concurrentie groot is. Je kunt tegenwoordig geen activiteit meer doen zonder het te koppelen aan sponsoring van KWF, ALS of Duchenne. Vorig jaar ben ik met en zonder mijn Zwitserleven collega’s voor Alpe d’HuZes hier redelijk succesvol mee geweest.

Mijn ‘moneymakers’ op een rij:

Beachvolleybal
Organiseer een event, bijvoorbeeld een beachvolleybal voor collega’s. Dit werkt goed bij een bedrijf met een paar honderd medewerkers. Vraag aan de deelnemers €10 deelname. Zo pak je minimaal €60 per team. Natuurlijk kost dit ook geld. Wij hebben de kosten hiervan bij de personeelsvereniging neergelegd. Zo hadden zij een event, maar wij regelden de gehele organisatie. Tijdens het toernooi verkochten we nog goede, maar oude merchandise spullen.

image

Boekenbeurs
Deze activiteit organiseerde ik voor een heel ander project van Terres des Hommes in Sri Lanka. Alle collega’s werd gevraagd boeken van zolder mee te nemen. Wij stalden alles in de hal uit. En verkochten de boeken voor €1 of €2. Mooie exemplaren gingen voor meer geld van de hand. Duizenden boeken stonden 2 dagen uitgestald. Weet het niet meer precies, maar dit heeft toch zo’n €2000 opgeleverd.
De honderden boeken die we overhadden, heeft de Kringloopwinkel bij ons opgehaald.

Autowassen
Een activiteit waar ik zelf niet veel van verwachtte maar die supergoed ging.
Via intranet informeerden we collega’s dat ze hun auto konden laten wassen. Aan de poortstond een collaga om de ‘orders’ binnen te slepen. Zo’n 60 auto’s à €10 werden die dag gewassen door de Alpe d’HuZessers.

Broodje Alpe d’HuVis
Eten doet het ook altijd goed. Je kunt simpelweg geld vragen voor een goed doel, maar als je er iets tegenover stelt, werkt het een stuk beter.
Buiten stelden we een BBQ op voor sateetjes en visburgers. De sateetjes hadden we voordelig ingekocht. De burgers kregen we gesponsord. Ging supergoed. In één pauze waren we geheel uitverkocht. Dit kwam vooral omdat we de dagen ervoor al heel veel bestellingen bij de collega’s hadden opgehaald.

image

Benefietdiner
Over eten gesproken. Naast wielrennen heb ik nog een andere hobby. Koken! Een benefietdiner lag dus voor de hand.
Ik nodigde mijn afdeling uit voor een luxe 3-gangen diner bij mij thuis. “Betaal mij wat je het waard vind”. Ook dit kost geld, maar als je koken leuk vind is dat geen probleem. En dan zou het helemaal mooi zijn als je de kosten als teamuitje kunt declareren 🙂

Betaal mij wat je het waard vindt.

Neven en nichtenreunie
Ik heb het geluk dat ik uit een grote familie kom. Maar neven en nichten zie ik vooral via facebook. Dus organiseerde ik een reünie. “Neem zelf iets lekkers mee, dan verzorg ik de drank”. Dat levert opzich niet zoveel op behalve goodwill. Ik had alleen nog een geluk. Een oom van mij, die kunstenaar is stelde een schilderij beschikbaar. En die kon je winnen. €5 per lot 🙂

image

Fietsen met vrienden
Mail je fietsvrienden en nodig ze uit voor een fietstocht. Regel een pauze halverwege met koffie en appeltaart. Kun je zelf doen. Of plan halverwege een stop bij familie of vrienden, die de stop “sponsort”. Levert misschien niet heel veel op, maar trainen moet je toch.

Loterij
Mensen zijn vaak sneller bereid meer te geven als er ook een voordeel in kan zitten. Een loterij bijvoorbeeld. Kost wel veel tijd. Want je moet prijzen regelen. En het liefst gratis. Kunnen kleine prijzen, maar je moet ook 1 of 2 grotere prijzen hebben. Brengt al snel honderden euro’s op.

Allemaal activiteiten die je niet op dezelfde doelgroep kunt loslaten. Bedenk dus van te voren welke activiteit je op wie loslaat.
Begin ook vroeg. Door meer spreiding in de tijd is de kans groter dat iemand meedoet met bijvoorbeeld een benefietdiner, loterij én autowassen. Da’s drie keer. Maar wel drie waar die persoon iets voor terugkrijgt.

En over momentum gesproken. Feestdagen werkt ook goed. Goeie Kerst alvast!

En toen ……. zag ik het licht!

Ik baal een beetje. Het is nu al een paar weken wintertijd en heb eigenlijk nog niet zo veel zin in de Tacx. Zal wel aan de temperatuur liggen, die is nog lekker aangenaam voor een herfst. Maar met als gevolg, dat ik minder fiets dan ik zou willen.  En dat ik regelmatig ‘sjaggie’ op de bank een of ander dom programma kijk. Dit moet anders. Maar welke opties heb ik:
1. Niet zeiken. Beetje wintervet kweken en in het voorjaar met een volgevreten lichaam extra je best doen om weer een beetje conditie op te bouwen.
2. Gewoon indoor trainen. Thuis in de schuur op de Tacx met Armin van Buuren op de oortjes. Of in groepsverband spinnen bij een sportcentrum.
3. Of fel verlicht de weg opgaan en langs brede, goedverlichte wegen toch mijn doordeweeks rondje rijden.

image

Familie en vrienden weten natuurlijk allang dat de eerste twee afvallen. OK de Tacx bij slecht weer, want niets doen is geen optie.

Hoe ga je eigenlijk goed verlicht de weg op? Natuurlijk, een goede voor- en achterlamp helpt. Maar word ik van opzij dan ook goed gezien. De afgelopen tijd ( ja ik speel al langer met deze gedachten) heb ik een paar innovaties gezien, die interessant lijken. Misschien brengt het jou ook op een idee.

Lifepaint
Dit wel heel cool. Het is een spray van Volvo. Die dit ontwikkelde vanuit het oogpunt van veiligheid. Je sprayt je fiets in met Lifepaint en je bent heel goed zichtbaar op het moment dat lichten van auto’s er op schijnen. Kost iets van €15,-. En is bij sommige dealers verkrijgbaar.

image

MonkeyLectric
Op BikeMotion werd mijn aandacht getrokken naar een soort kermis verlichting op je fiets. Het maakt van je fiets een klein feestje. Het laat ontelbare patronen in je wiel zien als je ’s avonds de weg op gaat. Lijkt mij hartstikke  effectief. Ik vraag me alleen af of je er zelf niet knettergek van wordt.

image

Reflecterende schoenen
Het kan natuurlijk ook minder opvallend. Misschien iets meer mijn stijl. Reflecterende schoenen. Giro breidt binnenkort haar collectie uit met de Empire ACC Reflective. Door gebruik van reflecterend materiaal ben je veel beter zichtbaar. Wit! Dat dan wel weer.

image

De oplossing bij koud weer
Je hebt natuurlijk niets aan reflecterende schoenen als het een paar graden boven nul is. Want dan gaan de overschoenen aan. Bij mij wel tenminste. Maar ook hiervoor zag ik vorige week een oplossing in het Wielrenblad. Een Sealskinz Halo overschoen, dat voorzien is van een ledlampje. Deze is geïntegreerd in de hiel van de overschoen.

image

Okee, geen extra zicht van opzij, maar van achteren word je wel degelijk eerder gezien.

Gelukkig is de Sint weer in het land. Ik weet wel wat er op mijn verlanglijstje komt te staan. Het wordt tijd om de weg op te gaan. ’s Avonds!

Pompend remmen en andere Alpe d’HuZes tips

Heb jij je al ingeschreven voor de Alpe d’HuZes? Neem dan van mij aan, dit wordt een ervaring die je nooit gaat vergeten.
Maar hoe pak je een Alpe d’HuZes eigenlijk aan? Die vraag zie ik geregeld langskomen op Twitter. Zoals via het twitteraccount @alpedhuzessers.
Als Alpe d’Huzes-veteraan vind ik het nog steeds leuk dit account te volgen.

In dit blog geef ik graag wat tips over hoe je je kunt voorbereiden. Of in ieder geval hoe ik het in 2014 heb aangepakt. Doe er je voordeel mee. Of nog beter. Vul aan! Want het is zeker niet volledig.
image

Nu heb ik het geluk dat ik in een gezond lijf zit. En dat ik vol voor deze dag kon trainen. Ik weet dat er heel veel deelnemers zijn, die dat geluk niet hebben. En voor wie 1 beklimming een veel grotere prestatie is dan mijn 6 beklimmingen.

Mijn tips

Veel kilometers
Maak veel kilometer. De laatste weken trainde ik zelf 250km per week. Vooral in de weekenden maakte ik een tocht van minimaal 100 km. Maar minder kan natuurlijk ook. Zeker als je 2 of 3 keer de Alpe op wilt. Probeer zoveel mogelijk ook in de winter door te trainen. Op de Tacx, maar nog liever op de weg. Dan ga je met een lekkere conditie het voorjaar in. En in dat voorjaar kun je dan al vrij snel langere fietstochten maakt. Hier ga je het verschil maken. Ga je meerdere keren omhoog dan ben ook vele uren bezig. Het is vooraf goed om te weten hoe je lichaam hierop reageert.

Pak de polder
Een bergtraining vind ik persoonlijk niet echt nodig. Ik heb slechts één keer de AGR lus 2 gedaan. 110 kilometers in de Limburgse heuvels. De Polder werkt ook uitstekend. Pak ook de fiets als er veel wind staat en rij je het snot voor de ogen. Of juist als het heel warm is.
image

Eten en drinken
Train niet alleen je conditie en uithoudingsvermogen, maar ook het eten en drinken. Weet wat je maag doet. Zelf at ik als training iedere 30km een krentenbol of banaan. Ook tijdens fietsen. Experimenteer met wat je na een paar uur fietsen nog steeds goed kunt wegkrijgen.

Pompend remmen
Afdalen is een kunst apart. Maar bij de Alpe d’HuZes ga je hier zeker mee te maken krijgen. Ik ben niet zo’n held met afdalen. Bij 60km p/u gaat de rem erop. Train je snelheid. Het went. Echt! Dat kan in Limburg, De Posbank, maar ook bijv. ook bij de Brienenoordbrug.
Een geruststelling,  de maximum afdaalsnelheid is 40-45km per uur. Dus moet er veel geremd worden. Niet continu, want dan worden de velgen gloeiend heet en kan je binnenband knallen. Ik heb dit zelf overigens bij niemand zien gebeuren. De tip is: pompend remmen met de handen onderin de beugel. Met beide remmen tegelijk. Dus flink remmen, laten gaan, flink remmen etc. maar wel blijven doortrappen. Zonder kracht te zetten.

Planning
Maak een planning. Hoeveel keer wil je naar boven en maak dan een tijdsindeling. Het klinkt misschien gestoord, maar ik wist precies hoe laat ik na 1, 2 of 3x boven en beneden moest zijn. Dat geeft rust. Zeker als je na 3x al ver voor op schema ligt 🙂

Alpe d’Huez
Ga een paar dagen eerder naar Alpe d’Huez. Wen aan de hoogte en proef de sfeer. Wij sliepen nog een stuk hoger dan de finishlijn. Heerlijk. Wij moesten dan ook de nachtelijke afdaling maken. Spannend, maar om nooit te vergeten.
image

Probeer de berg alvast uit. Een paar bochten of een halve. Als je van plan bent om 6x te gaan. Is meer handig. Ik ging eerst 1x en de dag daarna 2x achter elkaar. Belangrijkste les voor mij was dat ik te hard omhoog ging. Bij de 2e keer kreeg ik al krampen in mijn kuiten. En dat wil je niet op de dag zelf. De laatste 2 dagen voor de Alpe d’HuZes heb ik niets gedaan. Lekker wandelen en genieten van de bergen.

Op de dag zelf
Tot bocht 3 is de Alpe d’Huez extra steil, dat weten de meesten wel. Start daarom rustig. Val de berg niet aan, want dat ga je verliezen. Probeer in een rustige tred te komen.

Eet en drink continue. Boven stond mijn “personeel” om de bidons te vullen en het eten aan te reiken. Beneden was een uitstekende verzorging vanuit de organisatie. Bouillon, stroopwafels, fruit. Het was een feest om iedere keer weer beneden aan te komen.

Goed materiaal is heel belangrijk. Geen binnenbanden die al een keer geplakt zijn. En neem nieuwe of bijna nieuwe buitenbanden. Check de dag ervoor nog even of er geen kleine steentjes in je banden zitten.
image

Natuurlijk gaat het niet alleen om het fietsen, hoewel dat voor mij wel de eerste aanleiding was. Toch heb ik ook bijna 5000 euro opgehaald voor KWF. Ook daar ben ik nog steeds trots op.

Hiervoor heb ik ook de nodige tips, maar die doe ik een volgende keer.
image