30km zone.

Ken je dat? De intentie dat je een rustig rondje wilt fietsen en dat je dan toch met ruim 31 of 32 in het uur thuis komt.
Wat is dat toch? Een gebrek aan discipline of is de verleiding gewoon te groot? Beetje van beide, denk ik.

Ik probeer me, met een beetje eigen interpretatie, aan het trainingsschema van Erwin Florie voor de TheRide 2021 te houden. Vaak staat daar een groen vakje met 120-180 erbij. Ofwel 2 á 3 uur in een normaal tempo fietsen. Max 30km p/u gemiddeld thuiskomen beschouw ik als gemiddeld. Ik doe dit zonder hartslag- of vermogensmeter Maar vaak gaat het ‘verkeerd’. De redenen, of misschien kan ik beter zeggen smoezen?

  • De eerste drie verkeerslichten staan op groen. En dan heb ik er al lekker de vaart in, die ik vast wil houden.
  • Het gemiddelde bij het verlaten van de gemeente Amstelveen ligt bij het infietsen al op de 30 km.
  • Het eerste stuk polder heb ik de wind vol in de rug. Dan ga ik daarna natuurlijk niet meer lopen freewheelen. Toch?
  • Ik begin nu eindelijk lekker rustig en dan krijg ik van die plakkers aan mijn achterwiel, die mij ongemerkt toch een beetje opjutten.
  • Ook nu ga ik lekker rustig, maar ik zie toch het gemiddelde langzaam oplopen. Maximaal 30 wordt 30,5 en kruipt naar 31 en 31,1. Dan lonkt daar toch de 31,5 of 32. Om gek van te worden.

Maar er zit wel degelijk verbetering in hoor. Ik gedraag mij als een heer in het verkeer. Denk ik 😬. Ik rij geen oude vrouwtjes van het zebrapad. Haal rechtsafslaande auto’s niet meer rechts in. Rood is stoppen. Inhalen is bellen. Etc.

Ik vertrouw erop dat het dus wel goed komt, maar als je nog tips hebt, let me know.

7 gedachtes over “30km zone.

      1. Ik heb inmiddels een vermogens meter. En die wordt groter weergegeven. Dus daar let ik nu meer op. En dan vooral op dat ik niet te veel vermogen trap. Zeker met de blessure is dat van belang. En dat lukt aardig 👍

        Like

  1. Johan the Ride 2021

    Leuke colum Peter, en herkenbaar. D1 is echt heel rustig fietsen. Je moet nog kunnen zingen op de fiets als het ware. Die zone is heel moeilijk zonder hartslag of vermogensmeter. En je wilt toch ook niet ingehaald worden of die electrische fiets moet je toch echt voorbij. Tip is dan toch een vermogensmeter of harslagmeter kopen, je kan er echt gerichter mee trainen. Fondo (KNWU app) heeft ook een 10 weeks The ride trainingsprogramma, meer op de persoon gericht en meer intervaltraining. Of de Join cycling app, ook heel goed. Ik gebruik Fondo, omdat ik het trainingschema van the Ride inmiddels al een paar keer had gedaan, en iets anders wil proberen.

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s