De Witte Cross doet zijn naam eer aan!

Met de herinnering aan de eerste Strade Bianche Achterhoek nog vers in het geheugen, rijden vriend Dolf en ik het weiland op om de auto te parkeren. We hebben er dan al anderhalf uur autorijden opzetten. Buiten is het nul graden. Het weiland ziet wit van de rijp.
Wat voor kleding doe je aan, als je weet dat het vanmiddag 16 graden wordt? Laagjes dus, zodat je je gedurende de cross kunt afpellen.
Het is gezellig druk in het openlucht theater van Lochem, waar we ons startnummer ophalen.

Ik heb de neiging om iedere keer alles met vorig jaar te vergelijken. Toen nog startnummer 007 nu 530.
Om 8:45uur geven we onszelf het startsein.
Het begint direct met een klimmetje, keren en draaien. O, gaat het zo een cross worden, denk ik nog. Maar al snel wordt het beter. Grind- en zandpaden wisselen elkaar af. Het is gezellig om samen de cross te rijden. Ondanks de 825 inschrijvingen heb ik vaak het idee dat ik de enige deelnemer ben. En Dolf dan. Vrijwel alleen op de bevoorradingsplekken kom je mensen tegen. Heerlijk, die rust en schoonheid van de Achterhoek.
De naam Witte Cross komt volledig tot zijn recht. Door het schitterende weer is het overal droog en stoffig. Door de schaduwwerking van de bomen probeer ik even zonder zonnebril te rijden. Maar al snel zit het stof achter mijn lenzen. Waar ik vorig jaar binnen een kwartier al onder de modder zat, kom ik onderweg nu slechts 1 plas tegen. Ik heb direct de neiging om er doorheen te fietsen.

De bevoorradingsplekken zijn een feestje op zich. Het aanbod van eten is groots, de vrijwilligers super behulpzaam en oprecht geïnteresseerd. Vrijwel iedereen refereert aan de erbarmelijke omstandigheden van vorig jaar. De muzikale ondersteuning op de rustplaatsen maken het plaatje compleet. Bij de Zuivelfabriek worden we getrakteerd op blues. Dat blijkt een ideale combi met de Witte Cross. Genieten!
Bij wijngaard Zessprong heb ik de eer om nog even kort de moeder van Gijs Verdick te ontmoeten. Toch bijzonder dat de Strade ook direct een memorial voor je zoon is.

We hebben er 85 km op zitten. Dik over de helft. Dolf, die dit jaar 81km als langste afstand heeft gefietst, zit er nog fris bij. Of zou dat komen omdat hij een ‘pufje’ op zak heeft? Of een Froome’pje zoals een medecrosser het noemde 🙂

We gaan voor de zoveelste keer een spoorweg over. Iets te laat merk ik dat we direct over het spoor naar links moeten. Ik knijp in mijn remmen en gooi mijn stuur om. Wat op het asfalt geen probleem is, maar op een zandweg dus wel. Voor ik het weet lig ik op de grond. Ik schiet in de lach van mijn knulligheid. Maar ik lach nog harder als bij Dolf hetzelfde gebeurt. Westerse asfaltrijders vallen behoorlijk door de mand in Achterhoek. Amateurs!

Gelukkig geen centje pijn, dus we kunnen snel onze weg vervolgen. We worden iets stiller. Begint de vermoeidheid dan toch toe te slaan? Behalve de commando’s ‘link, rechts’ en ‘gaat ie goed’ wordt er niet veel meer gezegd.
Het einde komt in zicht. We naderen Lochem, maar niet voordat we door Zwiep zijn gekomen. Het lijkt wel of alle wegen langs Zwiep komen. Bijna altijd als ik in het Oosten kom, passeer ik de plaats van de Witte Wieven.
Direct buiten Zwiep verlaten we de hoofdweg naar rechts. Een pittige klim en een zanderige afdaling als toetje naar de finish. Het bord ‘nog 1 kilometer’ kondigt het eind aan van alweer een voortreffelijk georganiseerde Strade Bianche Achterhoek. Chapeau? 145 kilometers achter de kiezen. Is de inschrijving voor volgend jaar al open?

Tijdens de Witte Cross maakt Eduard Camping onderstaande schitterende foto’s van ons. Veel dank Eduard.

18 gedachtes over “De Witte Cross doet zijn naam eer aan!

    1. Klopt Peter, heb dit jaar ook weinig tochten gefietst, dus dan mis je de inspiratie. Behalve dan de Giro Piemonte deze zomer, maar dan had een eigenlijk dagboekje moeten bij houden . Te veel belevenissen. Ga ik een volgende keer wél doen 🙂

      Like

  1. Dennis Tesselaar

    Hoi Peter, goed verwoord. Vooral de start -en finishlocatie was uniek. Het Open luchttheater. Er was ook gelet op de details, zoals een schaar om de tiewraps voor de bevestiging van het stuurboord af te kunnen knippen.

    Like

  2. Bester Peter,
    Ik heb je verslag met veel plezier gelezen. We hebben met 70 vrijwilligers hard aan het evenement gewerkt en dan is het een feest om zoveel positiviteit terug te zien.
    Ik plaats graag weer een link vanaf onze website naar je artikel.
    met hartelijke groet namens de organisatie,
    Marc

    Like

  3. jos

    was zeker een mooie tocht…
    geen problemen onder weg..goed gepijlt en de rood witte linten daarna..top.
    heb de 150 km gedaan….misschien volgend jaar de 200km tocht erbij….
    en nog dank aan alle vrijwilligers.zonder hen ook geen tocht….

    Geliked door 1 persoon

  4. Wilco van Wensveen

    Leuk verslag van een prachtige tocht. Ik wil ook nog even de camping noemen. Bij de hockey club was een veld ingericht als camping top geregeld. Kort bij de startplek waar ik een heerlijk ontbijt genuttigd heb. Vooral de ontbijtkoek ging erin als Gods woord in een ouderling. Onderweg heb ik bij de verschillende posten ook weer dezelfde ontbijtkoek gescoord . Na de finish een lekker broodje hamburger en bij vertrek vanuit het openlucht theater werd me weer een flinkstuk ontbijtkoek
    Toegestopt. Dit heb ik meegenomen naar huis en het thuisfront laten kennis maken met het lekkers uit Lochum. Ook daar waren de superlatieven niet van de lucht.
    Bedankt voor een fijne dag en als jullie beloven volgend jaar dezelfde ontbijtkoek te verstrekken dan kom ik zeker.
    Gr Wilco van Wensveen

    Geliked door 1 persoon

  5. Rolf

    @Wilco (en anderen): weet iemand wat voor ontbijtkoek dat was, waar te krijgen?
    Helemaal gemist namelijk. Bij start misgekleund, en eerst het laatste 1/3 van onze route gefietst (wat is het rustig?). Vanaf finish alsnog de eerste 2/3 van onze route gedaan.
    Was dus ook rustig: rustpunten opgedoekt, veel sporen, en nog net voor de bezemwagen uit.
    Volgend jaar ben ik er weer bij: voor de ontbijtkoek op z’n minst!

    Geliked door 1 persoon

  6. Pingback: Gravelhype? – fietsvandekeizer

Geef een reactie op Xander Reactie annuleren