Wat een gave Strade Bianche is dit.

Toen ik vlak voor de zomer de aankondiging zag van de Strade Bianche Achterhoek twijfelde ik geen moment. Inschrijven! En dan ook meteen maar de grootste afstand, 135km. 

Vorig jaar kocht ik mijn crosser. En eerlijk gezegd, in het Westen heb je er eigenlijk niets aan. Ik loop een beetje te prutsen op een niet te mul ruiterpad. Of ga af en toe in de berm rijden om toch een beetje het gevoel te krijgen. 

Na gisteren weet ik beter. Als je een crosser hebt, moet je eigenlijk naar het Oosten verhuizen. Wat een schitterende omgeving om lekker los te gaan op de CX. Maar je moet er wel iets voor over hebben. Gisterenmorgen stond ik om zes uur al naast mijn bed. Bakkie kwark, gedroogd fruit en muesli. En go! Anderhalf uur in de auto, op weg naar Lochem.  De Strade werd door LWC De Paaschberg voor het eerst georganiseerd

De Strade kent een speciaal tintje. Het namelijk ook de Gijs Verdick memorial. Gijs is een neo prof die in 2016 op 21-jarige leeftijd overleed. Het inschrijfgeld gaat naar ‘Kanjers voor Kanjers’, een van de ploegen waar Gijs Verdick koerste.

Sharp om 8:15 werden de stuurbordjes uitgereikt. Ik kreeg 007. Wat er voor zorgde dat ik direct aansprak had. “Wie had dat ooit gedacht, dat ik nog eens met 007 zou praten”. Genoeg gepraat. Want het wordt een lange dag. Ongeveer driekwart van de route is onverhard. Aanpoten dus! 

Nog geen kilometer na de start draaien we eerste onverharde bospaden op. Blijkbaar heeft het de dag ervoor flink geregend. Veel modder, diepe plassen. Nou ja, dan ben ik tenminste meteen door 🙂 

Na 10 km komt er toch enige twijfel. Gaat dit de hele weg zo. Is die 135km wellicht toch iets te ambitieus? Bij de eerste verzorgingspost, blijk ik niet de enige te zijn, die het best zwaar vindt. Maar ik pak één zin uit een gesprek, die mij moed geeft. “We hebben het ‘schlimmste’ stuk nu wel gehad. Opgewekt ga ik daarom verder. Net als het eerste stuk rij ik het grootste deel alleen. Genieten dus, lekker crossen in de bossen. Alleen bij de verzorgingsposten is het wat drukker. 

Na de tweede verzorgingspost ben ik bijna op de helft. Het gemiddelde ligt inmiddels rond de 24km per uur. Ik reken uit dat ik dan rond half 3 binnen kan zijn. Mooie tijd, dus geen enkele twijfel meer. Ik ga mij ook steeds meer thuis voelen op mijn CX. Waar ik eerst voorzichtig door de bochten ging, krijg in nu iets meer zelf vertrouwen. Ik krijg er dan ook steeds meer zin in. Het leuke van deze Strade is de afwisseling. Eigenlijk is het bij iedere bocht een verrassing. Draai je een grindpad op of komt je bijna tot stilstand in een dikke laag modder? En is het de modder, dan is het goed zoeken naar de ‘ideale’ weg. En overeind blijven, want ondanks het mooie weer wil je niet in de dikke modder belanden.

De 135km bestaat uit 2 lussen. Na de eerste lus van 85km sla ik rechtsaf. Ofwel, nog geen zin om te finishen. Inmiddels wordt het nog rustiger op het parcours. Geen flauw idee eigenlijk hoeveel mensen voor de langste afstand gaan.

De laatste verzorgingspost is op 107km. Alweer enthousiaste vrijwilligers die van alles aanbieden. Ze zijn verbaasd dat er zelfs mensen uit het ‘verre’ Westen meedoen. Als ik van mijn CX afstap voel ik de pijn in mijn benen. Die zeggen eigenlijk, ga even zitten. Dit is duidelijk andere koek dan een 100km over het asfalt. Maar ik stap weer snel op, tijdens het fietsen had ik er namelijk geen last van. Ik reken uit dat ik nog ongeveer vijf kwartier onderweg ben. Dus dat moet lukken. Naarmate het eind nadert ga ik toch de kilometers aftellen. En hoop ik op meer stukken asfalt of eenvoudige bospaden. En dat ik vermoeid raak, blijkt ook uit het feit dat een duidelijke pijl naar rechts niet gezien wordt. Na een kleine 500 meter kom ik erachter. Er fietsten toch mensen achter mij? Zacht vloekend keer ik om. Op zoek naar de pijl. 

En dan komt uiteindelijk toch de finish in zicht. Een meter over de finish krijg ik meteen een goodybag in mijn handen. En een tegoedbon voor een broodje hamburger. Ik ben kapot. Als ik mijn voet uit de pedaal klik, schiet er een flinke kramp in mijn bovenbeen. Mijn benen gaan zichtbaar te keer. Alsof er een beesten in zitten. 

Na een kwartiertje zitten en mijn broodje hamburger gaat het gelukkig al beter.  Ik app het thuisfront, dat ik “rap op huus an kom”. Wat een gave tocht was dit!

15 gedachtes over “Wat een gave Strade Bianche is dit.

  1. Rico

    Mooi stukje Peter, En dan te bedenken dat “wij hier in het oosten” elke winterzondag de keuze hebben uit dergelijke parcoursen. Al zij de tochten zelsen zo uitgebreid en perfect georganiseerd als deze. Leuk: de herkenbare twijfel over de afstand. Omdat wij als mafkezen gestart zijn, voelden de beentjes na 70 km al als “gehaktstaven” en hebben we, heel laf, de tweede lus laten schieten.
    Volgend jaar kalm aan starten (of beter trainen) en dan zeker de hele afstand.

    Tip voor een volgend cx-bezoek aan de 8erhoek: http://www.achterhoekwielerspektakel.nl

    Geliked door 1 persoon

  2. marceldedood

    Ik ging er samen met Dennis Tesselaar en Arjan Oud onvoorbereid in. Op mijn gewone racefiets met 25 mm bandjes. Daar had ik tenslotte ook Parijs -Roubaix op gefietst. Dennis en Arie op de crossers met dikke banden, ik erachter aan. De klei liep vast in mijn voorvork, niet goed voor de moraal. De Dood of de gladiolen, 13t km. Nadat wij binnenwaren speelde de band nog één nummer en was het klaar. We finishten als laatste, er stonden nog twee auto’s. Een ging naar Heerhugowaard, mijne naar Nieuwerkerk. Ook het Westen. Best wel trots.

    Geliked door 1 persoon

      1. marceldedood

        Volgens Dennis en Arjan had ik veel voordeel van 25mm. Op het asfalt en in de modderpoel pak ik sneller de harde ondergrond. Dat ze zelf geen 25mm staken, snap ik nog steeds niet.

        Geliked door 1 persoon

  3. Arjan Oud

    Leuk stuk Peter. Alsof ik hem weer opnieuw reed. Het was idd een prachtige tocht en als ik mij niet vergis, dacht iedereen er zo over. Het zou mooi zijn als er meer van dit soort tochten komen. Animo genoeg volgens mij. En voor Marcel misschien een reden om ook eens zo’n crossertje te scoren op MP of zo.

    Geliked door 1 persoon

  4. Pingback: De Witte Cross doet zijn naam eer aan! – fietsvandekeizer

Plaats een reactie