Vuurdoop op de Schoorlse nok

​Precies een maand geleden kocht ik mijn cyclocrosser. Niet dat ik genoeg hebt van het asfalt. Nee dat blijf ik leuk vinden. Maar wel voor de afwisseling. En dat bevalt me perfect. Hoewel het wel enorm wennen is. Wat doet mijn CX-bike bij grind, mul zand, bochten met modder etc.?  Ik voel mij een beetje zoals mijn vrouw op haar racefiets bij het ingaan van een bocht. Een beetje schijterig dus.

Mijn eerste rit gaat over de Tafelbergheide bij Blaricum op zaterdagochtend. Onwennig fiets ik de hei op. Ik kan geen bord vinden dat het hier niet zou mogen. En ook de eerste wandelaars verwijzen mij niet regelrecht naar de fietspaden. Ik passeer eens een kudde schapen, ontwijk boomstronken, hobbel over wat boomwortels. Erg leuk. Wel opletten geblazen. De overgangen van hard naar mul zand gaan verraderlijk snel. 

Tafelbergheide

Bij de Ouderkerkerplas en in het Amsterdamse bos doe ik wat ervaring op met een beetje grind, modder, wat zand en gras. Het is goed om nu nog alleen te gaan. Zo kan ik zelf mijn tempo bepalen. Alles onder controle. Nog even geen pottenkijkers 🙂

Tijd voor een volgende stap. Ik wil antwoord op mijn vraag: Kan ik met mijn CX-bike ook op een MTB-parcours? Met collega en MTB’er Bas als gids verplaats ik mijn oefenterrein naar de duinen bij Schoorl.

Bas pakt het goed aan. We beginnen voorzichtig. Eerst een smalle onverharde strook tussen de bomen langs de provinciale weg. Om in te komen! Het tempo ligt hoger dan wanneer ik er zelf zou rijden. Maar het gaat prima. 

Dan smalle diepe karrensporen in de duinen. Op de meeste plekken goed aangereden en veel stro. Ik merk dat ik mijn blik te dichtbij heb. Iets verder vooruit kijken zou helpen om beter te anticiperen, maar dit lijkt opeens niet natuurlijk. Waar ik op de weg eigenlijk niets anders doe. 

Amsterdamse bos

Het wordt steeds een stukje uitdagender. Een technisch stuk volgt. Veel bochtenwerk en kuipbochtjes. Ik probeer ze te benutten maar het gaat niet altijd goed. Ik kijk hoe de bocht loopt in plaats van hem ‘gewoon’ te nemen. Hierdoor heb ik het gevoel dat ik vaart verlies in de bochten. En omdat ik Bas na 2 bochten al niet meer zie, is dat waarschijnlijk ook zo 🙂

Dan komt de beklimming van de Schoorlse nok. “Nu vlammen”, zegt Bas. “Ga voor de KOM. Met een crosser moet je veel sneller kunnen zijn dan een MTB’er”. Maar na 30 meter weet ik al genoeg. Ik pak een stuk mul zand en val bijna stil. Een voetje erbij om mij in de baan te houden. Als ik denk dat ik er bijna ben, wordt het nog steiler. Ik wil nog wat lichter schakelen, maar ik zit al op het lichtste verzet. Met hartslag “hoog” kom ik boven.

Thuis, mijn Strava nakijkend, blijkt dat de besten ongeveer eenderde sneller zijn op dit stuk. Respect hoor! Mooie klim overigens, die Schoorlse nok.

De afdaling is different koek. Met borden worden het al aangegeven. Gevaarlijke afdaling! En inderdaad. Grote kuilen in een steile afdaling doen mij besluiten om de eerste 20 meter te voet af te dalen. Zo wil ik een flinke valpartij voorkomen. Verder in de afdaling, ik zit inmiddels weer in het zadel, krijg ik een compliment. “Sjees, met vering is dit traject het al nauwelijks te doen”. 

Ik ga helemaal achterop het zadel zitten om goed af te dalen. Geleerd van een van de vele videotrainingen op YouTube. Het lijkt te werken. Op weg naar huis pakken we nog twee duinstukken. Ik proef enige vorm van gewenning. Het begin is er….

Advertentie

4 gedachtes over “Vuurdoop op de Schoorlse nok

  1. Gabrielle

    Je Cyclocrosser ziet er goed uit!
    Dat is wat ik had bedacht, waarom niet gewoon profiel banden op je racefiets…
    Want ik vind mountainbiken toch wel iets heel anders.
    En Anja moet dan de volgende fietsclinic (bochten) toch maar mee 😉

    Geliked door 1 persoon

    1. Een racefiets met profiel banden blijven een stuk smaller dan mijn CX. 32mm past niet op mijn racefiets. Verder is het bracket hoger zodat je tandwielen voor niet zo snel te de rond of stronken komen. De zit is ook iets anders. En …. Er blijft minder modder bij de remmen hangen. Ofwel heel veel pluspunten voor een echte CX 🙂

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s