Kom van die fiets af!

Ik was een weekje in de Harz. Een gebied op nog geen 518 km van Amstelveen. En redelijk sneeuwzeker, want ik was er voor de tweede keer. En beide keren had ik sneeuw.
Als ik niet fiets, hou ik er van om lange wandelingen te maken. En dat kan hier goed in het schitterende gebied. Maar voordat de sneeuw kwam, regende het 2 dagen flink. Balen natuurlijk. Dus keek ik ieder uur wel even op mijn smartphone hoe het weer in Nederland was. Had ik kunnen fietsen? Wat hebben mijn Strava-vrienden gedaan? Wel even afkicken hoor!

Maar ja wat heb je er aan als je geen fiets bij je hebt. Gelukkig had ik wel een stapeltje oude Fiets magazines, want dat bracht een nieuwe kijk op fietsen.

Ik ben een fietser die gewoon van fietsen houdt. Lekker doortrappen. Zestig, tachtig, honderd+ers. En dat allemaal met zo’n 30km/u. Afgezien van de routes, ontbreekt het eigenlijk wel aan variatie.
De trainings- en voedingsgids 2015 van Fiets brengt mij op andere gedachten.

“Kom van die fiets af” kopt een van de artikelen. Fietsen is goed, maar ook zonder de fiets kun je je fietsprestaties verbeteren. Je moet daarvoor je billen, romp en schouders trainen. Een ander artikel gaat over op kracht gebaseerde circuittraining.
Alles wat met binnen trainen te maken heeft, vind ik per definitie oersaai. Maar nu mijn fiets thuis staat, besluit ik toch om het te proberen. Met nog 2 maanden voor de KlimClassic kan ik nog net aan de ‘perfecte’ conditie werken.

Verzuring
Dus uit de vele oefeningen pik ik er een paar uit die ik niet te ingewikkeld vind. Je moet niet meteen overdrijven 😉 Eerst pak ik de oefeningen waarvan Fiets mij overtuigt dat Contador door deze oefeningen het verschil maakt. Dus van de ‘brug met één been’ en de ‘plank plus kniehef’ ga ik naar het populaire ‘planken’. Peace of a cake denk ik dan, maar na 45 seconden planken begin ik al te trillen. Verzuring.

image

Misschien is het toch niet zo slecht om een beetje te trainen.
En dan ben ik nog niet eens op de helft.
Want ik ga door met oefeningen zoals ‘van opdrukken naar rotatietwist’ en buikspieren.

image

Inmiddels sta ik met ontbloot bovenlijf en het raam open mijn oefeningen te doen. Dat valt niet mee. Met als gevolg dat ik de volgende ochtend precies weet wat er met trainen van je ‘core’ bedoeld wordt. Overal spierpijn. Maar het geeft wel een goed gevoel. KlimClassic here I come!

Voorjaar komt eraan. Intervallen!
En als dat nog niet alles is, in hetzelfde nummer staan ook meerdere methoden voor intervaltraining. Vorig jaar heb ik me 1 keer onder begeleiding zwaar in het zuur laten rijden met een HIIT (high intensive interval training).
Nu blijken er veel meer varianten te zijn om een beetje dood te gaan op de fiets. Naast de HIIT heb je S.H.I.T.S, de 60-seconden knallers, 30-seconden Smints, etc. Te veel om allemaal te beschrijven.
Ik heb in ieder geval zin gekregen om vaker interval trainingen te doen. Maar dan wel alleen als er 2 duurtrainingen in diezelfde week tegenover staan. Want fietsen moet ook leuk blijven 🙂 En een Marcel Kittel zal ik toch nooit worden.

image

Waar een weekje Harz zonder racefiets al niet goed voor is. Laat het voorjaar nu maar komen. Tijd om af te gaan zien.

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s