Pompend remmen en andere Alpe d’HuZes tips

Heb jij je al ingeschreven voor de Alpe d’HuZes? Neem dan van mij aan, dit wordt een ervaring die je nooit gaat vergeten.
Maar hoe pak je een Alpe d’HuZes eigenlijk aan? Die vraag zie ik geregeld langskomen op Twitter. Zoals via het twitteraccount @alpedhuzessers.
Als Alpe d’Huzes-veteraan vind ik het nog steeds leuk dit account te volgen.

In dit blog geef ik graag wat tips over hoe je je kunt voorbereiden. Of in ieder geval hoe ik het in 2014 heb aangepakt. Doe er je voordeel mee. Of nog beter. Vul aan! Want het is zeker niet volledig.
image

Nu heb ik het geluk dat ik in een gezond lijf zit. En dat ik vol voor deze dag kon trainen. Ik weet dat er heel veel deelnemers zijn, die dat geluk niet hebben. En voor wie 1 beklimming een veel grotere prestatie is dan mijn 6 beklimmingen.

Mijn tips

Veel kilometers
Maak veel kilometer. De laatste weken trainde ik zelf 250km per week. Vooral in de weekenden maakte ik een tocht van minimaal 100 km. Maar minder kan natuurlijk ook. Zeker als je 2 of 3 keer de Alpe op wilt. Probeer zoveel mogelijk ook in de winter door te trainen. Op de Tacx, maar nog liever op de weg. Dan ga je met een lekkere conditie het voorjaar in. En in dat voorjaar kun je dan al vrij snel langere fietstochten maakt. Hier ga je het verschil maken. Ga je meerdere keren omhoog dan ben ook vele uren bezig. Het is vooraf goed om te weten hoe je lichaam hierop reageert.

Pak de polder
Een bergtraining vind ik persoonlijk niet echt nodig. Ik heb slechts één keer de AGR lus 2 gedaan. 110 kilometers in de Limburgse heuvels. De Polder werkt ook uitstekend. Pak ook de fiets als er veel wind staat en rij je het snot voor de ogen. Of juist als het heel warm is.
image

Eten en drinken
Train niet alleen je conditie en uithoudingsvermogen, maar ook het eten en drinken. Weet wat je maag doet. Zelf at ik als training iedere 30km een krentenbol of banaan. Ook tijdens fietsen. Experimenteer met wat je na een paar uur fietsen nog steeds goed kunt wegkrijgen.

Pompend remmen
Afdalen is een kunst apart. Maar bij de Alpe d’HuZes ga je hier zeker mee te maken krijgen. Ik ben niet zo’n held met afdalen. Bij 60km p/u gaat de rem erop. Train je snelheid. Het went. Echt! Dat kan in Limburg, De Posbank, maar ook bijv. ook bij de Brienenoordbrug.
Een geruststelling,  de maximum afdaalsnelheid is 40-45km per uur. Dus moet er veel geremd worden. Niet continu, want dan worden de velgen gloeiend heet en kan je binnenband knallen. Ik heb dit zelf overigens bij niemand zien gebeuren. De tip is: pompend remmen met de handen onderin de beugel. Met beide remmen tegelijk. Dus flink remmen, laten gaan, flink remmen etc. maar wel blijven doortrappen. Zonder kracht te zetten.

Planning
Maak een planning. Hoeveel keer wil je naar boven en maak dan een tijdsindeling. Het klinkt misschien gestoord, maar ik wist precies hoe laat ik na 1, 2 of 3x boven en beneden moest zijn. Dat geeft rust. Zeker als je na 3x al ver voor op schema ligt 🙂

Alpe d’Huez
Ga een paar dagen eerder naar Alpe d’Huez. Wen aan de hoogte en proef de sfeer. Wij sliepen nog een stuk hoger dan de finishlijn. Heerlijk. Wij moesten dan ook de nachtelijke afdaling maken. Spannend, maar om nooit te vergeten.
image

Probeer de berg alvast uit. Een paar bochten of een halve. Als je van plan bent om 6x te gaan. Is meer handig. Ik ging eerst 1x en de dag daarna 2x achter elkaar. Belangrijkste les voor mij was dat ik te hard omhoog ging. Bij de 2e keer kreeg ik al krampen in mijn kuiten. En dat wil je niet op de dag zelf. De laatste 2 dagen voor de Alpe d’HuZes heb ik niets gedaan. Lekker wandelen en genieten van de bergen.

Op de dag zelf
Tot bocht 3 is de Alpe d’Huez extra steil, dat weten de meesten wel. Start daarom rustig. Val de berg niet aan, want dat ga je verliezen. Probeer in een rustige tred te komen.

Eet en drink continue. Boven stond mijn “personeel” om de bidons te vullen en het eten aan te reiken. Beneden was een uitstekende verzorging vanuit de organisatie. Bouillon, stroopwafels, fruit. Het was een feest om iedere keer weer beneden aan te komen.

Goed materiaal is heel belangrijk. Geen binnenbanden die al een keer geplakt zijn. En neem nieuwe of bijna nieuwe buitenbanden. Check de dag ervoor nog even of er geen kleine steentjes in je banden zitten.
image

Natuurlijk gaat het niet alleen om het fietsen, hoewel dat voor mij wel de eerste aanleiding was. Toch heb ik ook bijna 5000 euro opgehaald voor KWF. Ook daar ben ik nog steeds trots op.

Hiervoor heb ik ook de nodige tips, maar die doe ik een volgende keer.
image

2 gedachtes over “Pompend remmen en andere Alpe d’HuZes tips

  1. Herkenbaar, ook dit 🙂 maar vooral leuk ook de verschillen. Zo wilde ik in de dagen voor de koersdag van alles beklimmen in die omgeving maar NIET de Alpe d’Huez.. Misschien was ik bang dat het zó tegen zou vallen dat het me zenuwachtig zou maken of mijn moraal zou breken, haha. Is goed gekomen 😉

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s